14 april 2011

Jaloezie

Tumblr_lfygmabzrx1qf1jubo1_400_large
Heb jij er wel eens last van? Lees hier meer over Jaloers zijn en mijn verhalen met jaloezie.

‘Jaloezie of ijverzucht (ook: jaloersheid) is een gemoedstoestand of  emotie waarbij men datgene wenst te krijgen wat een ander reeds heeft gekregen, of wenst dat de ander datgene niet had. Dit kan zowel om materie, eigenschappen als om relaties gaan. Het gevoel is gerelateerd aan afgunst maar is niet synoniem daaraan (zie onder). Minnenijd is jaloezie uit liefde.

Iemand anders heeft iets dat de jaloerse persoon belangrijk vindt om te hebben. Als de ander gezien wordt als gelijkwaardig zal de jaloezie erger zijn, omdat de jaloerse persoon aanneemt dat hij of zij de gewilde zaak net zo goed zelf had kunnen hebben.’

Ik zie onder jaloezie eigenlijk meer het woord onzekerheid en liefde. Onzekerheid, waarom zou je jaloers zijn als je vind dat je de beste bent. Dan moet iedereen toch jaloers op jou zijn. Nee, dat hoeft niet, want meestal hebben de meisjes met hoogmoed, dus de meisjes die denken dat ze de beste zijn, zelf ook wel onzeker en doen ze zich anders voor. Jaloezie zie je toch meer bij meisjes die wat onzeker over zichzelf zijn. Ook vind ik het niet meer dat logisch dat je jaloers bent op een meisje als je vriend, of je grote geliefde, bij dat meisje is. Dat heeft helemaal niks met vertrouwen te maken, ik denk dat het meer is dat jij liever dat meisje wou zijn, zodat jij bij hem was.
Mijn ervaringen met jaloezie zijn eigenlijk ook maar mijn onzekerheid en mijn verliefdheid. Zo was ik in de eerste helemaal stapel verliefd op een jongen, maar hij had ook een goede vriendin die bij hem in de klas zat en ze maakte ook vaak van die vriendschappelijk bedoelde opmerkingen over dat ze zogenaamd verkering hadden. Wat niet zo was. Maar ik was jaloers op dat meisje. Omdat ze vaker bij hem was, meer durfde te zeggen en helemaal zichzelf kon zijn bij hem. Ik ben zelf namelijk altijd verlegen bij iemand die ik leuk vind. Gelukkig heb ik dit zelf wel onder de knie en kan ik nu meer mezelf zijn en minder verlegen.

Wat ik hier nu mee wil zeggen is dat jaloezie niet slecht is. Het is een teken van onzekerheid en verliefdheid.

With love,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten